Tak, garage & kranstrul!

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade igen så här kommer lite bilder igen!
Det som hänt sedan huset levererades är väl att vi (läs Rolf, Bert & Jesper samt med hjälp av Tilly) har lagt taket, dvs lagt bärläkt, gjort hål & satt "ventilationsplåtar", satt plåtar och hängrännor och slutligen lagt samtliga takpannor. Vi hade beställt en lastbil från Borohus som skulle komma med en kran, som skulle lyfta upp samtliga pannor på taket. När kranbilen kom, så visade det sig att den var trasig! Pappa stack till Horred och hämtade skyliften, så det ordnade sig i alla fall men det tog bra mycket längre tid! Dock kanske det inte enbart var av ondo eftersom killarna då kunde ta det lilla lugna och jobba på i lagom takt. Vädret var kanonfint och minst 30 grader i skuggan. Så då passade det bra med en skylift som åkte upp o ner i "sakta mak" så man fick möjlighet att vila lite mellan varven. Hade kranbilen varit där hade det varit ett hårt jobb i några timmar...

Nu är i alla fall taket på plats och det känns kanon! Även garaget har fått takpannor. I veckan som har gått har Jesper & jag satt panel på garaget, det blev liggande panel. Det blir kanonfint! Nu kan jag börja måla och jag har börjat så smått på garaget. I eftermiddag drar jag ut för att fortsätta. Mamma kommer också förbi och hjälper mig.



Pannorna på plats!






Detta är ett så kallat "fågelband". Man sätter det längst ner på "kanten" av taket för att småfåglar inte ska kunna krypa in under pannorna o göra bon där. Praktiskt!



Pappa & Jesper kämpar på med pannorna!




Baksidan av huset.




Rolf gör sig redo för takläggning! Han står på ställningen som vi hyrde av Stål & Hyr - ett måste när man lägger tak.



Nästan klart! Jesper längst ner och Rolf uppe vid "det lilla taket".





Pappas skylift.



Så här fint blev det på garaget! Nu ska det målas, sågas av på kanterna o sättas knutbräder. Även dörr, fönster & fasadmätarskåp ska sättas in. Börjar blir klart utvändigt!

Ha en fin helg allesammans! Jag vet vad jag ska göra - måla & fira syrran 40 år!! :)

// Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0