Bakdags i nya köket!

Ja, man får ju testa vad köksgrejerna går för - och jag måste säga att de håller verkligen måttet! ;-) Häromdagen bakade jag dubbel sats med kanelbullar & dagen därpå gjorde jag "Tant Hildas kakor" (Lukas favorit) och Citrongrottor med marsan (ja, det var marsanpulver i degen..). Det är verkligen gott att ha lite i frysen när man får oväntade gäster. Häromdagen bjöd vi in våra grannar Elle & Magnus med deras söta pojkar, och lyckades då rädda oss från endast en slät kopp kaffe med en burk hallonsorbet som fanns i frysen!

Jag hade ett par gamla bananer här hemma som hade blivit rejält bruna & egentligen skulle slängas, men så kom jag att tänka på en banankaka! Sagt och gjort, en banankaka blev det!



Den ser inte så rolig ut men smakar gudomligt! Receptet är svärmor Lisbeths och superenkelt att göra!

Banankaka med choklad

75 gr smält smör
2½ dl socker
2 msk mjölk
½tsk salt
4 tsk vaniljsocker
2ägg
2 bananer
100 gr blockchoklad
1 tsk bikarbonat
2½ dl mjöl

Mosa bananerna & hacka chokladen, blanda i resten av ingredienserna. Häll upp i en form och grädda i ca 30 minuter i 175 grader. När den är klar ska den vara lite kladdig i mitten. Servera med grädde eller glass. Supergott! Min åker in i frysen nu, jag är alltså mer än redo för besök! :)

När jag ändå var igång blev det en sats barnomsorgskakor också. Jag blev inspirerad av kompisar på Facebook faktiskt, som hade bakat hela dagen. Det lät så gott, så de fick bli en sats av dessa också...



Dessa piffades med lite fint strössel som jag har köpt hem. Receptet hittade jag här: www.­kokaihop.­se/­recept/­barnomsorgskaka

Tänkte även baka några maränger någon dag, har beställt ballongvispar till min hushållsassistent så får väl vänta tills jag har fått dem. Så, hoppas ni inte har dött av tristess när ni läst detta inlägget! ;-)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Bullarna var kalasgoda, märktes kanske på min och Agnes bullpappershög! :)

2011-08-08 @ 21:34:21
Postat av: Sofia

Bullarna var kalasgoda, märktes kanske på min och Agnes bullpappershög! :)

2011-08-08 @ 21:36:00
Postat av: Johanna

Kul att ni gillade dem! Hade ni kommit någon dag senare hade det funnits mer att välja på, men det får helt enkelt bli fler gånger bara! :-)

Beställde glasögonen idag förresten! :-)

KrAM!

2011-08-08 @ 22:48:02
URL: http://backakersvagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0